InBody-kokemuksia: Mittausdata edistää hyvinvointia ja oppimista, OSAO
OSAO on Pohjois-Pohjanmaalla toimiva koulutuskuntayhtymä. Kempele-Limingan yksikön työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämisen opettajana työskentelevä Jaakko Halla hyödyntää perinteisten opetuskeinojen lisäksi uusia työkaluja, joiden avulla hän on onnistunut kehittämään opetuksensa toimivuutta ja tehokkuutta. Onko hyvinvointia mittaamalla mahdollista rakentaa oppilaitokseen myös uudenlaista hyvinvointikulttuuria?
Kiinnostava mittausdata helpottaa hyvinvoinnista puhumista
OSAO:lla hyvinvointirannekkeet, terveyssovellukset ja kehonkoostumusmittaukset ovat osa opetusta ja arkea. Terveyden- ja hyvinvoinnin mittaaminen on huomattu kiinnostavan oppilaita sekä tuovan konkretiaa hyvinvointiasioihin.
“Hyvinvointiteknologian myötä mittaaminen on yleistynyt ihmisten arjessa, niin miksei sellainen voisi toimia meillä koulussakin. Meidän aikuisopiskelijat ovat esimerkiksi tykästyneet kovasti hyvinvointirannekkeiden käyttöön, sillä sen avulla he voivat seurata unen laatua ja omaa aktiivisuuttaan.”
Hallan päivätyöhön kuuluu nuorten ja aikuisten kanssa päivittäinen työskentely hyvinvointi- ja terveysasioiden parissa. Opastus terveellisiin elämäntapoihin on hyvä aloittaa jo varhaisessa vaiheessa, vaikka aihe ei välttämättä se kaikkein mielenkiintoisin 15-16 vuoden ikäiselle olekaan. Kehonkoostumusmittaus mahdollistaa keskustelujen avaamisen ja nuoren pysäyttämisen terveysasioiden äärelle.
“Kehonkoostumusmittausten tärkein anti on, että päästään puhumaan yksilön terveydestä ja hyvinvoinnista. Kun opiskelija näkee omat tuloksensa, on helpompaa saada puheyhteys auki.”
Mittaukset toimivat hyvinvoinnin ja opiskelun tukena
OSAO:lla opiskelijat ovat ottaneet InBody-mittaukset positiivisesti vastaan. Kuitenkin osalle nuorista kehonkoostumusmittaukset ovat uusi juttu, jolloin asia voidaan kokea alkuun vieraaksi. Tällöin on tärkeää perustella, miksi mittaus tehdään ja mitä hyötyä tuloksista on hyvinvointia ajatellen. Jaakko pyrkii aina painottamaan, että InBodylla mitataan pelkkää kehonpainoa monipuolisempia asioita.
“Opiskelija saa konkreettista tietoa kehon hyvinvoinnista ja samalla päästään pois sellaisesta mututuntumasta. Opiskelijoilla voi olla hyvin vaihtelevia käsityksiä omasta kehostaan.”
Mittauksen jälkeen oppilaat pääsevät tutustumaan mittausmuuttujiin, kun raporttilomake käydään yhteisesti läpi. Tulosten tulkinnan myötä heidän on myös helpompi ymmärtää opintojakson aikana käytäviä asioita.
“Oppilaat saavat mittauksista tukea opiskeluun, kun asioita voi pohtia ja sisäistää omien mittaustulosten kautta.”
Hyvinvointiteknologia edistämässä oppilaitoksen hyvinvointikulttuuria
OSAO:lla InBodya käytetään tällä hetkellä pääsääntöisesti opetuskäytössä, mutta myös terveydenhoitaja on ottanut pikkuhiljaa laitetta työvälineekseen. Jaakko uskoo käytön vielä monipuolistuvan lähitulevaisuudessa.
“Laitetta ei vielä ole paljoa lähdetty liikuttelemaan, mutta meillä on ollut erilaisia tapahtumia, joissa mittauksia on päästy tekemään. Henkilökunta käy tekemässä itsenäisesti mittauksia ja ovatkin kehuneet laitteen helppokäyttöisyyttä.”
OSAO:lla hyvinvoinnin mittaamisen koetaan sopivan hyvin ammatilliseen opetukseen ja oppimisympäristöön. Laitehankinnalla on ollut oma vaikutuksensa myös oppilaitoksen hyvinvointikulttuuriin.
“Hyvinvointiasiat ja mittaukset ovat usein puheenaiheena henkilökunnan kesken. On todella kiva, että mittausta ei pidetä minään älyttömänä juttuna, vaan se on otettu nopeasti omaksi ja osaksi meidän arkea.”
InBody-laite myös teidän kouluunne?
Ota rohkeasti meihin yhteyttä, niin jutellaan tilanteestanne ja kehitetään yhdessä oppimisympäristöänne!