Kuinka InBody-mittaukset sopivat osaksi apteekkipalveluja ja miltä apteekkialan tulevaisuus lisäpalveluiden osalta näyttää? Näihin kysymyksiin tarjoaa vastauksen Pyhän Henrikin Apteekin Harri Kanerva, jolla on jo vajaan kahdeksan vuoden kokemus kehonkoostumusmittauspalvelujen tarjoamisesta apteekissaan.
Palvelutarjonnan edelläkävijä
Pyhän Henrikin Apteekki on ensimmäisiä apteekkeja Suomessa, jotka ovat ottaneet kehonkoostumusmittaukset mukaan palvelutarjontaansa. Kanerva on sitä mieltä, että apteekkien toimintaan kuuluu jatkuvasti enemmän erilaisten lääkkeiden ulkopuolella olevien terveyspalveluiden tarjoaminen, minkä vuoksi hän kiinnostui aikanaan InBody-mittauspalvelun tarjoamisesta apteekissaan.
– Panostimme kovasti palvelutuotantoon jo ennen kuin olimme hankkineet InBody-laitteen. Halusimme tarjota erilaisia ei-lääkkeellisiä palveluita asiakkaille, minkä vuoksi kiinnostuimme kehonkoostumusmittausten tarjoamisesta, Kanerva kertoo.
Kanerva kokee kehonkoostumusmittausten istuvan loistavasti apteekin palveluihin, kun kansantaudit yleistyvät, ylipaino lisääntyy ja elintavat muuttuvat.
– Mittaukset toimivat elämäntapamuutosten tukena ja motivaattorina asiakkaalle. Kehonkoostumuksen seuraaminen kertoo, millaisia muutoksia lihasmassan ja rasvamassan suhteen tapahtuu, vaikkei paino enää putoaisikaan, Kanerva kiteyttää.
Pyhän Henrikin apteekissa mittauksia suorittavat lähes koko farmaseuttinen henkilökunta, mutta päävastuu on sairaanhoitajilla. Sairaanhoitajat käyttävät kehonkoostumusmittauksia myös osana terveystarkastuksia. Kehonkoostumusmittaukset voidaan liittää hyvin osaksi verenpaine-, kolesteroli- ja sokeriarvomittauksia
Kehonkoostumusmittauksia useille kohderyhmille
Tavallisia asiakkaita, jotka Pyhän Henrikin Apteekissa InBody-mittauksissa käyvät ovat kuntoilijoita, painonpudottajia ja iäkkäämpiä ihmisiä, joilla on esimerkiksi kuntovalmennus meneillään. InBody-laitteellaan Pyhän Henrikin Apteekki on kuitenkin kyennyt tarjoamaan palveluitaan laajemmin eri kohderyhmille, kuten esimerkiksi urheiluseuroille ja kuntosaleille.
– Välillä on teemapäiviä, kun laitetta liikutellaan kuntosaleille, jossa mitataan näiden asiakkaita tai käydään urheiluseurojen harjoituksissa suorittamassa mittauksia. Lisäksi olemme käyneet erilaisissa terveydenhuollon yksiköissä laitteen kanssa, Kanerva kertoo.
InBody parantaa palvelua
Kuinka sitten kehonkoostumusmittaukset saadaan tuotteistettua osaksi apteekin toimintaa ja myytyä asiakkaille? Ihmiset täytyy saada tiedostamaan, että heidän apteekissaan on tällaista palvelua saatavilla ja miksi mittauksissa kannattaa käydä.
– Olemme panostaneet hyvin paljon markkinointiin, nimenomaan verkon puolella. Palvelulle löytyy omat verkkosivut, jotka löytyvät hyvin Google-hauissa. Tällä tavoin olemme saaneet hyvin näkyvyyttä ja jalansijaa muilta toimijoilta, Kanerva kiteyttää.
Kun asiakkaat ovat saatu mittausten pariin, voidaan heitä myös palvella paremmin. InBody-mittausten tuella ja ymmärtämällä asiakkaan taustatekijöitä pystytään tarjoamaan tämän tarpeeseen sopivia tuotteita.
– Jos asiakas tulee mittaukseen esimerkiksi osana elämäntaparemonttia, voidaan hänelle tarjota samalla monipuolista ruokavaliota tukevia vitamiineja. Lihasmassan kasvua tavoittelevalle ja mittaavalle asiakkaalle taas proteiinilisät sopivat hyvin. Jokaiselle asiakastyypille pystytään tarjoamaan tämän tavoitteita tukevia tuotteita, Kanerva selkeyttää.
Lisäpalveluiden suosio apteekeissa kasvaa
Korona-aika ei ole vaikuttanut mittausten kysyntään vuositasolla Pyhän Henrikin Apteekissa. Vuoden 2020 keväällä mittauksia tehtiin vähemmän, mutta erityisesti kesän jälkeen mittausten suosio on lähtenyt valtavaan kasvuun. Keskimäärin mittauksia tehdään noin 60-80 kappaletta.
– Viimeisen vuoden ajan ihmisillä on ollut paremmin aikaa liikkua ja oma hyvinvointi on noussut elämän keskiöön. Vuoden 2021 tammikuussa teimme jopa 130 mittausta, Kanerva kertoo.
Kaiken kaikkiaan Kanerva pitää apteekkia matalan kynnyksen palvelun tuottajana, jonne asiakkaiden on helppo tulla mittaukseen. Hän näkee kehonkoostumusmittausten ja muiden lisäpalveluiden tulevaisuuden apteekkialalla olevan valoisa.
– Asiakkaat löytävät hyvin mittausten pariin nähdessään, että sellaista palvelua on tarjolla. Kyllä selkeä seuraava askel apteekkialalla on, että tullaan antamaan asiakkaille lisäarvoa erilaisten palveluiden muodossa. Lisäpalvelut tulevat olemaan iso osa apteekkien tulosrakennetta tulevaisuudessa, Kanerva kertoo.
Kun lisäpalveluita ottaa apteekin valikoimaan on tärkeää, että siihen lähdetään myös panostamaan. Asiakkaita täytyy osata neuvoa mittaustulosten tulkinnassa sekä mahdollisten jatkotoimenpiteiden suhteen. Kanerva painottaakin pitkäjänteisen tekemisen merkitystä osana menestystä.
– Laite ei itse itseään myy. Laitteen käyttöä ja raporttilomakkeen tulkitsemista täytyy opetella sekä antaa aikaa, jotta palvelu lähtee rullaamaan, Kanerva kiteyttää.
Seuraa meitä Instagramissa sekä Facebookissa, niin saat lisää tietoa InBody-mittauksista!
Kiinnostaako InBody-yhteistyö?
Oletteko miettineet miten palvella paremmin apteekkinne asiakkaita sekä edistää heidän hyvinvointia ja terveyttään? Ota rohkeasti meihin yhteyttä, niin jutellaan tilanteestanne ja kerromme kuinka InBody-laitteet ovat auttaneet apteekkikumppaneitamme.